Zastanawiasz się ile pić wody i kiedy potrzeba jej więcej?

Woda to składnik każdej komórki organizmu. Od tego w jakim jesteś wieku zależy ilość wody, która znajduje się w Twoim organizmie. Podobnie jeśli chodzi o zapotrzebowanie na nią. Poza tym zalecane spożycie warunkują czynniki takie jak płeć, stan zdrowia czy poziom aktywności fizycznej. Zajrzyj do tego artykułu, aby dowiedzieć się ile pić wody i kiedy potrzeba jej więcej?

Ile pić wody w ciągu dnia?

Najprostszy sposób, który pozwoli obliczyć indywidualne zapotrzebowanie na wodę, to pomnożyć własną wagę przez 30 ml:

Twoja waga x 30 ml = ile potrzeba Ci wody w ciągu dnia

Przykładowo osoba o wadze 60 kg powinna wypić w ciągu dnia 1800 ml wody (bo 60 kg x 30 ml = 1800 ml).

ile pić wody
Nie zapominajmy więc o szklance wody w ciągu dnia! / fot. Paulina Konkiewicz

Uwaga! Te oszacowania nie dotyczą dzieci, kobiet w ciąży i karmiących, dla których zapotrzebowanie na wodę należy określać indywidualnie w odniesieniu do obowiązujących norm (szczegółowo zostały opisane tutaj – na stronie 145). Ogólnie przyjmuje się jednak, że dzieci ważące mniej niż 10 kg potrzebują 100 ml wody na każdy kilogram masy ciała (pomnóż masę dziecka x 100 ml). Dla dzieci o wadze przekraczającej 10 kg zapotrzebowanie ile pić wody oblicza się następująco:

1000 ml (dla 10 kg) + 50 ml na każdy dodatkowy kg (powyżej 10 kg)
= spożycie wody przez dziecko

Przykładowo dla dziecka o wadze 15 kg będzie to 1250 ml, gdyż pierwsze 10 kg daje 1000 ml, a kolejne 5 kg to 250 ml wody (5 kg x 50 ml = 250 ml).

Pamiętaj, że wodę możesz podawać dziecku wraz z początkiem rozszerzania diety czyli po skończonym 6 miesiącu życia.

Oczywiście zarówno w przypadku dorosłych, jak i dzieci nie ma konieczności by ilość wypijanej wody mierzyć z aptekarską dokładnością (nie ma co przesadzać w obie strony – panikować, jeśli zdarzyło się wypić mniej wody lub stopować kogoś, kto czuje pragnienie, a przekroczył dzienną dawkę). Przeliczenie zapotrzebowania ma na celu ułatwić orientację, jaka ilość wypijanych płynów jest niezbędna dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Motywuje także do picia wody, gdy zdarza się o niej zapominać na codzień.

Kiedy zapotrzebowanie na wodę wzrasta?

UPAŁY: gdy latem temperatura otoczenia znacząco wzrasta, picie wody chroni przed odwodnieniem organizmu. Jednocześnie warto wtedy sięgać po świeże sezonowe warzywa, które również zawierają znaczące ilości wody. 

CIĄŻA I LAKTACJA: w czasie ciąży zwiększone zapotrzebowanie na wodę ma związek m.in. ze wzrostem objętości krążącej krwi, a także intensywnym rozwojem płodu. Zarówno w ciąży, jak i podczas karmienia organizm kobiety wykonuje intensywną pracę, więc regularne nawadnianie jest dla niego niezbędne.

AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA: w czasie której woda tracona jest wraz z potem. Przy lżejszych aktywnościach takich jak spacery czy joga (trwających maks. godzinę) zaleca się spożycie dodatkowych 500 ml wody. Gdy trening jest intensywny np. na siłowni ilość ta wzrasta do 1 litra. Jeśli planujesz ponad godzinny wysiłek pij 150-350 ml na jego każde kolejne 15 minut (optymalne spożycie pomogę Ci ustalić w oparciu o m.in. wiek, masę ciała, stopień zaawansowania).

MIESIĄCZKA: utrata z krwią powoduje, że w „te dni” pij dodatkowo 0,5-1 l wody.

Regularne picie wody

Pamiętacie sposób na to jak nie zapomnieć o wodzie w ciągu dnia? Pierwsza i najważniejsza zasada to stały dostęp do wody i stawianie jej „na widoku”. Ponadto dla ułatwienia warto na dzbanku zaznaczyć godziny w których będziesz pić kolejne porcje wody. To pomoże rozplanować równomierne porcje na cały dzień. Obecnie dostępne są również liczne aplikacje mobilne, które przypominają regularnym o piciu wody. Pamiętaj także, że możemy razem zadbać o odpowiednią ilość wody w Twojej diecie (nie tylko zresztą wody). Daj mi znać – poprzez zakładkę kontakt!

ile pić wody
Prosty sposób na zadbanie o to ile pić wody. / fot. Paulina Konkiewicz

One response to “Zastanawiasz się ile pić wody i kiedy potrzeba jej więcej?”

  1. MMP pisze:

    Bardzo ważne informacje inspirujące do zastosowania każdego dnia szczególnie dla osób które nie odczuwają pragnienia.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *