Mindful eating czyli co magicznego z wigilijnej kolacji warto przenieść na wszystkie swoje posiłki?

Wigilia to ta kolacja w ciągu roku, do której zasiadamy w prawdziwie wyjątkowym nastroju. Potrawy, które pojawiają się na stole są inne niż te na co dzień, a cały posiłek trwa o wiele dłużej. Cieszymy się spokojem i wspólnym czasem oraz jemy wolniej i skupiamy się na smakach każdej potrawy. To właśnie z Wigilli warto przenieść na inne posiłki, które jemy w ciągu roku spokój, uważność i brak pośpiechu. Poznaj mindful eating!

Czy na codzień zwracasz uwagę na wszystko co zjadasz i pijesz? Pewnie nie raz jadasz śniadanie na stojąco, kawę pijesz stojąc w korku, a po powrocie z pracy zjadasz późną obiadokolację przed telewizorem. Pewnie nikt nie jest w stanie przypomnieć sobie, co jadł na obiad przed tygodniem, nie wspominając o jego smaku.

Posiłek zjadany szybko i bez skupienia powoduje, że nasz mózg nie rozpoznaje w odpowiednim momencie wysyłanych mu sygnałów sytości. Zjadamy przez to więcej, co powoduje że niepodziewanie w szybkim tempie przybywa nadprogramowych kilogramów. Wigilijna kolacja natomiast ma to do siebie, że zazwyczaj pamiętamy z niej mnóstwo szczegółów, a wiele smaków pozostaje nam w pamięci na bardzo długo. Co jest tego przyczyną?

Mindful eating czyli czym jest uważne jedzenie

Technika mindfull eating zwiększa uważność w czasie posiłków. Dzięki niej delektujemy się potrawami bardziej odczuwając smaki. Pozwala ona również w odpowiednim momencie rozpoznać sytość. Wiele badań potwierdza, że uważne jedzenie sprzyja wyeliminowaniu przejadania się, redukcji masy ciała i utrzymaniu jej na prawidłowym poziomie.

mindful eating

Mindful eating – główne zasady

Sprawdź, co możesz robić na codzień:

  • jedz posiłek powoli,
  • staraj się nie rozpraszać w czasie posiłku,
  • podczas rodzinnych posiłków rozmawiajcie na przyjemne tematy i staraj się nie załatwiać codziennych obowiązków,
  • w czasie jedzenia nie korzystaj z komputera, telefonu czy telewizora,
  • jedz posiłki regularnie, nie zasiadaj do jedzenia dopiero w momencie gdy poczujesz silny głód,
  • jedz do momentu gdy odczujesz sytość, ogranicz dokładki,
  • zaangażuj wzrok i zawracaj uwagę na wygląd tego co na talerzu: kolor, wygląd całego posiłku, staraj się, aby podawać posiłki estetycznie i korzystaj z ulubionej zastawy cały rok,
  • zaangażuj węch: powąchaj potrawę przed spożyciem, używaj aromatycznych przypraw,
  • zwracaj uwagę na teksturę poszczególnych produktów, jak odczuwasz gdy są chrupiące, miękkie albo delikatnie puszyste?
  • pamiętaj, że jedzenie ma wpływ na twoje zdrowie i samopoczucie, dlatego wybieraj produkty z prostym składem i nieprzetworzone,
  • zadbaj o odpowiednią atmosferę w czasie jedzenia, staraj się jeść posiłki siedząc przy stole.

Jak widzisz uważne jedzenie ma kilka obszarów. Na początek nie musisz realizować każdego z nich. Wystarczy, że zaczniesz od małego kroku i wprowadzisz choć jeden z powyższych punktów. W czasie wigilijnej kolacji zazwyczaj udaje się praktykować mindful eating bez trudu. No może tylko z tym przejadaniem bywa trochę kłopot! 😉

Ale co Ty na to, aby w ramach świątecznego prezentu zrobić coś dla siebie i spróbować jeść bardziej uważnie na codzień?

Chcesz poznać więcej pomysłów na trening mindful eating? A może brakuje Ci motywacji, aby zacząć? Napisz do mnie!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *