Jak z obrazka – piramida zdrowego żywienia dla dzieci i młodzieży

Przygotowując materiały edukacyjne dla dorosłych i dzieci często korzystam z graficznego przedstawienia treści – od tabel po infografiki. Taka forma bardzo ułatwia odbiór i zapamiętanie informacji. Wie o tym również Instytut Żywności i Żywienia, a opracowana przez tę instytucję piramida zdrowego żywienia nie trzeba nikomu przedstawiać. W artykule nieco o piramidzie dedykowanej dzieciom i młodzieży w wieku od 4 do 18 lat, która została zaktualizowana w ubiegłym roku. 

Piramida Zdrowego Żywienia i Stylu Życia dla dzieci i młodzieży autorstwa Instytutu Żywności i Żywienia w graficzny sposób obrazuje najistotniejsze elementy stylu życia korzystne dla zdrowia tej grupy (znajdziesz ją tutaj). Zawarte w niej informacje kierowane są do dzieci i młodzieży w wieku od 4 do 18 lat, a przede wszystkim do ich rodziców jak również nauczycieli i osób, które zajmują się żywieniem np. w szkołach czy przedszkolach. 

Piramida zdrowego żywienia – jak dbać o bliskich? 

Poza zasadami zdrowego stylu życia piramida przedstawia przede wszystkim jakie proporcje pomiędzy poszczególnymi grupami produktów należy zachować w codziennej diecie. Produkty znajdujące się u jej dołu powinny stanowić podstawę posiłków – to ich powinno być najwięcej. Im wyższe „piętro” piramidy, tym ilość produktów z danej grupy powinna być mniejsza. Warzywa i owoce, które znajdują się na najniższym szczeblu piramidy powinny pojawiać się w każdym posiłku. Najlepiej, aby przeważały te w postaci surowej. 

Kolejną grupę stanowią produkty zbożowe. Pełnoziarniste pieczywo, makarony i grube kasze są bardzo dobrym źródłem błonnika i złożonych węglowodanów, które dadzą dużo energii na zabawę i naukę każdego dnia. Jako następne w piramidzie wymieniono chudy nabiał, zalecany w ilości 3-4 porcji w ciągu dnia, ryby, nasiona roślin strączkowych, jajka, chude gatunki mięs a także dobre tłuszcze (więcej na ich temat znajdziesz tutaj) np. olej rzepakowy czy oliwa z oliwek, które najlepiej spożywać na zimno m.in. jako dodatek do sałatek. 

piramida zdrowego żywienia

Zalecenia Piramidy IŻŻ zachęcają także do zastępowania słodyczy owocami i orzechami, oraz do unikania słonych przekąsek, fast-foodów i dosalania posiłków. 

Do piramidy dołączono również zalecenia, które obejmują m.in takie kwestie jak:

– dbanie o regularność spożywanych posiłków w ciągu dnia i nie pomijanie żadnego z nich;

– codzienną aktywność fizyczną przez conajmniej 1 godzinę;

– ograniczenie korzystania z urządzeń elektronicznych (maksymalnie 2 godziny dziennie);

– odpowiednią ilość snu w ciągu doby;

– szczotkowanie zębów po każdym zjedzonym posiłku, 

– wypijanie wody w ilości minimum 6 szklanek w ciągu dnia, zarówno do posiłków, jak i pomiędzy nimi;

– regularne kontrolowanie masy ciała i wzrostu.

Aktualne zalecenia poszerzono o wymienione wyżej kwestie z zakresu stylu życia. Liczne badania dowodzą bowiem, że maja one duże znaczenie m.in. w profilaktyce wielu chorób cywilizacyjnych.  Warto je zatem wdrażać u swoich pociech już od najmłodszych lat, co z pewnością zaowocuje zdrowiem w przyszłości. 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *